HABER ME HAN MANDADO ESTO. ES UN POCO TOCHO ASIN QUE ESTA MARCADO EN ROJO LA PARTE QUE NOS TOCA:
La Llei que fas servir es del 2004 i es estatal, i per tant, primer es té que mirar si n’hi ha normativa
específica de Catalunya i aquesta es la Llei 10/1991, de 10 de maig, de modificació de la Llei 20/1985,
de prevenció i assistència en matèria de substàncies que poden generar dependència que
actualitzava un altre del 1985, publicada al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya – DOGC núm.
1445 – 22/05/1991.
També s’ha de tenir en compte que a Catalunya s’ha publicat la Llei 18/2009, de 22 d’octubre sobre Salut
pública, però que no entra en tant detall i no modifica ni anulla la Llei de 1991.
La Llei 10/1991, de 10 de maig, de modificació de la Llei 20/1985, de prevenció i assistència en
matèria de substàncies que poden generar dependència. Al seu art. 9.4 indica:
4. La PUBLICIDAD de bebidas alcohólicas de menos de 20 grados en los medios de comunicación
dependientes de la Administración de la Generalidad y de la Administración Local respetará los siguientes
criterios:
a) No podrá dirigirse específicamente a los menores de edad o a las gestantes ni, en particular, presentar a
menores de edad o a gestantes consumiendo dichas bebidas.
b) No debe asociarse el consumo de estas bebidas a una mejora del rendimiento físico o a la conducción de
vehículos.
c) No debe sugerirse que el consumo de estas bebidas contribuye al éxito social o sexual.
d) No debe sugerirse que estas bebidas comportan propiedades terapéuticas o un efecto estimulante o sedante o
constituyen un medio para la resolución de conflictos.
e) No debe estimularse el consumo inmoderado de bebidas alcohólicas u ofrecer una imagen negativa de la
abstinencia o la sobriedad.
Per altra part, la Llei 11/2009, del 6 de juliol, de regulació administrativa dels espectacles públics i
les activitats recreatives indica:
Article 1. Objecte
L’objecte d’aquesta llei és establir el règim jurídic dels espectacles públics, les activitats recreatives, i també els
establiments i els espais oberts al públic on es duen a terme aquestes activitats, i regular-ne la intervenció
administrativa.
Article 2. Finalitats i principis generals
1. L’Administració de la Generalitat i els ajuntaments, en l’àmbit de llurs respectives competències, han de
facilitar que els espectacles públics i les activitats recreatives es duguin a terme adequadament. Amb
aquesta finalitat, han d’exercir les potestats que els atribueix aquesta llei, amb ple respecte als principis,
els drets i les obligacions establerts per la Constitució i l’Estatut d’autonomia.
A l’apartat 4 del mateix article consta: 4. La gestió dels establiments oberts al públic i dels espais públics de titularitat
de les administracions públiques, i també l’organització per part de les administracions públiques d’espectacles
públics i activitats recreatives, han d’ésser coherents amb el respecte al pluralisme.
A l’Article 22. Publicitat
1. La publicitat dels establiments oberts al públic, dels espectacles públics i de les activitats recreatives s’ha d’ajustar
als principis de veracitat i suficiència i no contenir informacions que:
a) Indueixin a l’equívoc o puguin distorsionar la capacitat electiva dels espectadors.
b) Puguin produir problemes de seguretat o convivència rellevants com a conseqüència de la manca de
correspondència entre l’expectativa generada pels anuncis i la realitat de l’oferta.
2. Es prohibeix qualsevol forma de promoció o de publicitat que:
a) Inciti a la violència, al sexisme, al racisme, a l’homofòbia o a la xenofòbia, o faci apologia d’activitats contràries als
drets fonamentals reconeguts per la Constitució.
b) Inciti, directament o indirectament, al consum de begudes alcohòliques especialment si són dispensades
d’una manera illimitada o incontrolada, o al consum de tabac o de qualsevol altra droga o substància estupefaent.
c) Sigui sexista o vexatòria per als homes o les dones.
Davant la teva rotunditat d’ahir al vespre al teu missatge,abans de respondre’t hem fet una consulta al
respecte i el resultat és el següent:
El Cartell en el moment que diu que compte amb el suport, collaboració, ... de l’Ajuntament, queda sota
la possibilitat del seu control i per tant estaria subjecte a la normativa que regula al conjunt de
l’Administració Local, i el cartell dels la reunió motera estaria doncs, afectat.
En tot cas el possible problema és, principalment, que no es fa cap advertència respecte als menors
d’edat (menors de 18 anys), o als menors de 16 segons l’ocasió; i per tant, es considera que la seva
publicitat es per a qualsevol edat. I les limitacions principals són per aquests menors, inclòs si venen
acompanyats d’un adult.
De totes maneres, l’escrit que et fem arribar és a títol informatiu i tampoc sabem a hores d’ara quina
prevalença pot haver entre les lleis que s’han esmentat. Us correspon a vosaltres com organitzadors
decidir què fer i aplicar. Al menys, de tot plegat, el que tens segur és que allò que varem parlar ahir no era
cap invenció ni estava infundat.
Això no vol dir que hàgiu de tenir cap problema, esperem que no,evidentment; el que passa que si hi ha
gent molesta per la raó que sigui, qui no us diu que algú us fes la guitza i millor estar previnguts.
¿NUESTRO CARTEL INCITA AL ALCOHOLIMO?.
O MARCAMOS UNA OFERTA EN CERVEZA. (que no deja de ser bebida alcoholica).
Dejo abierta la pregunta por si alguien quiere responder.